Verksamhetsberättelse Prisma 2023

Den här texten beskriver hur arbetet med Prisma Litteraturpris 2023 planerades och genomfördes samt vilken respons priset har fått från bland annat deltagare, publik, press och förlag.

Syftet med verksamhetsberättelsen är att andra arrangörsgrupper ska kunna ta del av våra kunskaper och erfarenheter och att dokumentera Prisma 2023 för framtiden.

Du som vill engagera dig i arbetet med Prisma 2024 kan läsa mer här.

Här kan du ladda ner verksamhetsberättelsen som pdf.

  • Textens syfte och målgrupper

    Den här texten har fyra syften:

    • För att en eventuell framtida arrangörsgrupp ska kunna ta del av erfarenheterna av Prisma 2023.

    • För att andra queera arrangörsgrupper ska kunna ta del av erfarenheterna av Prisma 2023.

    • För att projektägarna (Bögbibblan och PAGE 28) ska kunna utvärdera projektet och ta beslut om respektive grupp/organisation ska genomföra Prisma 2024 inom nuvarande ramar.

    • För att dokumentera projektet till arkiv.

    Sammanfattning

    Prisma Litteraturpris instiftades av kulturföreningen PAGE 28 och den queerlitterära plattformen Bögbibblan 2023. Projektet Prisma 2023 inleddes i mars 2023 och avslutades i januari 2024.

    Visionen med Prisma var uppmärksamma och prisa verk som utforskar och förnyar den queera litteraturen och som med sin omstörtande potential och hantverksskicklighet engagerar en queer publik. Utöver detta ville vi med Prisma skapa ett sammanhang för att samla den nordiska queerlitterära scenen.

    Projektledningsgruppen utgjordes av sammanlagt fem personer från PAGE 28 och Bögbibblan. Under sommaren 2023 rekryterades jurymedlemmar. Juryarbetet genomfördes under augusti-december 2023. Jurygruppernas nomineringslistor offentliggjordes vid ett evenemang tillsammans med tidskriften Ordkonst i Malmö den 25 oktober. Den 11 december tillkännagavs pristagarna vid en gala på Malmö Opera. Pristagarna tilldelades en statyett, ett diplom, ett resebidrag och en residensvistelse sommaren 2024.

    Prisma 2023 föll i stort sett väl ut som projekt på så vis att priset uppmärksammades stort medialt, galan blev slutsåld, fler än hundra enskilda personer och aktörer engagerades och projektet genomfördes ekonomiskt hållbart. Projektet utvärderades dels löpande med de involverade aktörerna och dels genom en större slututvärdering som inkluderade insamlade svar från enkäter och samtal med galabesökare, jurymedlemmar, samarbetspartners, projektägare och andra intressenter.

    Ur arbetet med Prisma 2023 har många erfarenheter gjorts som kan komma andra kulturella och/eller queera projekt som drivs på ideell basis till del. Vår förhoppning är att den här texten kan fungera som både ett vittnesmål av ett stort och roligt projekt och en vägledning för den som vill arrangera nya queera kulturevenemang.

    Projektledningsgruppen för Prisma 2023

    Utvecklingsområden:

    • Representation i nomineringslistorna.

    • Analys av hur de fysiska förutsättningarna i lokalval påverkar vilken typ av prisutdelning som är möjlig att genomföra.

    • Arbetet med mångfald och representation behöver ske i projektets alla led.

    • Utforma en referensgrupp som kan fungera rådgivande för arrangörsgruppen/projektledningen.

    • Nya priskategorier och bearbetade priskriterier.

    • Påbörja juryarbetet tidigare.

  • Prisma Litteraturpris instiftades av Bögbibblan och PAGE 28 2023.

    Syftet med Prisma 2023 var att uppmärksamma och prisa verk som utforskar och förnyar den queera litteraturen och som med sin omstörtande potential och hantverksskicklighet engagerar en queer publik.

    En långsiktig ambition med Prisma är att bli ett nordiskt pris som är relevant för queera läsare i alla nordiska länder liksom en mötesplats för queera författare, översättare, förläggare, kritiker och bibliotekarier från de nordiska länderna.

    Priset delades ut för första gången i december 2023. Trettio verk nominerades i sju kategorier. Nomineringslistorna och pristagarna utsågs av sju jurygrupper som bestod av kritiker, litteraturvetare, bibliotekarier, läsare, författare, översättare och andra litteraturintresserade personer. Pristagarna tillkännagavs vid en gala på Malmö Opera den 11 december 2023.

    Prisma involverade fler än hundra enskilda personer och aktörer som på ideell basis bidrog med sitt kunnande, arbetstid eller andra resurser för att göra Prisma möjligt. En fullständig lista över alla medverkande finns här: https://www.prismalitteraturpris.se/vi-r-prisma-2023.

    En projektledningsgrupp om fem personer samordnade och ledde Prisma 2023. Tre personer representerade PAGE 28 och två personer representerade Bögbibblan.

    Mål med Prisma 2023

    • Prisma 2023 hade följande mål (från projektplanen):

    • Att prisa queer litteratur i flera kategorier.

    • Att prisutdelningsgalan blir lyckad och har en känsla av att alla är där.

    • Att arbetet med Prisma 2023 är roligt och utvecklande för de som bidrar till det.

    • Att Prisma 2023, Bögbibblan och PAGE 28 får medial uppmärksamhet.

    • Att projektet genomsyras av långsiktighet med målet att kunna genomföras fler år.

    • Att arbetet med Prisma 2023 och själva galan ger Bögbibblan och PAGE 28 möjlighet att nätverka med andra queerkulturella aktörer.

    • Att projektet inte går med ekonomisk förlust.

  • Prisma 2023 tilldelades verk som skildrar queera erfarenheter och/eller queera liv, dvs. erfarenheter som bryter mot cis- och heteronormativa föreställningar om sexualitet, kön och relationer. För att ett verk skulle anses falla under kategorin queerlitteratur skulle queera erfarenheter vara centrala i verket.

    Kategorier

    Prisma Litteraturpris delades 2023 ut i sju kategorier:

    • Årets roman

    • Årets diktsamling

    • Årets facklitterära verk

    • Årets barn- och ungdomsbok

    • Årets serie

    • Årets översättning (till svenska)

    • Årets nordiska verk (utgivet på ett nordiskt majoritets- eller minoritetsspråk eller i översättning mellan två nordiska minoritets- eller majoritetsspråk)

    I utvärderingarna har jurymedlemmarna framfört åsikter och tankar om hur kategorierna skulle kunna förändras inför 2024:

    • Flera grupper vill inkludera översättningar i sina kategorier.

    • Egna kategorier för barn- och ungdomsböcker inom facklitteratur och serier.

    • En kategori för lättläst litteratur.

    • Dela upp barn- och ungdomsböcker i två olika kategorier.

    • Några grupper (Årets facklitteratur och Årets serie) hade väldigt få verk att ta ställning till.

    • Översättningskategorin ska enbart fokusera på en genre (skönlitteratur?).

    • Biografier och vetenskaplig litteratur borde delas upp i skilda kategorier.

    • En öppen/experimentell kategori för texter som inte passar in i någon annan kategori (t.ex. performativa texter).

    Priskriterier

    Följande fyra kriterier var vägledande för samtliga jurygruppers arbete.

    Priset i respektive kategori ska tilldelas ett verk

    • vars omstörtande potential formulerar queera livsrum bortom cisheteronormativiteten,

    • som utforskar och förnyar den queera litteraturen,

    • som visar på hantverksskicklighet,

    • och/eller som engagerar en queer publik.

    Utöver dessa var respektive jurygrupp fria att utforma ytterligare kriterier anpassade utifrån de behov respektive kategori hade.

    I utvärderingarna har flera tankar dykt upp om hur kriterierna kan användas för att utveckla Prisma som litteraturpris:

    • En öppen diskussion med jurymedlemmarna om kriterierna.

    • Specifika kriterier för varje kategori.

    • Lägga till ett kriterium som exempelvis “Prisma ska prisa verk som lyfter perspektiv som i vanliga fall inte får plats i queera rum” eller liknande.

    • Omformulera kriterierna för att tydligare lyfta fram en bredare representation i nomineringslistorna.

    Avgränsningar

    Till kategorierna Årets diktsamling, Årets barn- och ungdomsbok, Årets serie, Årets facklitterära bok och Årets roman kunde endast verk utgivna på svenska i originalspråk mellan den 1 oktober 2022 och den 30 september 2023 nomineras.

    Till kategorin Årets översättning kunde endast verk som har översatts till svenska och givits ut mellan den 1 oktober 2022 och den 30 september 2023 nomineras.

    Till kategorin Årets nordiska verk kan endast verk som har skrivits på något av de officiella nordiska majoritets- eller minoritetsspråken i originalspråk eller översatts mellan något av de nordiska minoritets- och minoritetsspråken och givits ut mellan den 1 oktober 2022 och den 30 september 2023 nomineras.

  • Fram till den 20 september var det möjligt för vem som helst att nominera verk till Prisma 2023 via Prismas webbplats samt i Prismas sociala medier. För att komplettera allmänhetens nomineringar gjorde projektgruppen eftersökningar i årets utgivningskataloger samt kontaktade 171 nordiska förlag för att få in förslag på queera verk. Dessutom kunde jurymedlemmarna själva nominera verk till båda sina egna jurygrupper och andra jurygrupper.

    Alla nomineringsförslag sammanställdes i en gemensam översikt som alla jurymedlemmar hade tillgång till. Totalt listades 163 nomineringsförslag.

    Jurygrupperna tog utifrån förslagen fram nomineringslistor om 3-5 verk. Nomineringslistorna offentliggjordes den 25 oktober 2023 på en nomineringsfest tillsammans med tidskriften Ordkonst.

    Reflektioner från jurygrupperna är att bland nomineringsförslagen från förlagen fanns flera verk som saknade queer tematik. För vissa jurygrupper har det varit problematiskt då det har varit krävande att göra sållningen. Inför kommande år är det viktigt att kommunicera till jurygrupperna att en stor del av några av gruppernas arbete kommer att vara att arbeta med sållning och urval.

    Förlagskontakt

    Projektledningsgruppen kontaktade 171 nordiska förlag med frågan om de ville lämna nomineringsförslag till Prisma:

    • 65 svenska förlag

    • 9 finska förlag

    • 1 färöiskt förlag

    • 41 danska förlag

    • 21 norska förlag

    • 31 isländska förlag

    Mest respons fick Prisma från de svenska förlagen. De norska, danska och finska förlagen svarade också på mejl, medan de färöiska och isländska förlagen inte svarade.

    Samtliga förlag som ombads skicka läsexemplar gjorde det, digitalt eller tryckt.

    För att underlätta administrationen rekommenderar vi att alla jurymedlemmar mottar läsexemplar för samtliga verk som de vill beställa och att respektive jurygrupp på förhand sammanställer vilka jurymedlemmar som önskar tryckta versioner och vilka som önskar digitala versioner. Det är viktigt att vara medveten om att mindre förlag med mindre resurser kommer att missgynnas om förlagen inte får möjlighet att skicka digitala exemplar.

  • De sju jurygrupperna bestod av 47 bibliotekarier, litteraturvetare, forskare, kritiker och författare som tillsammans läste, nominerade och utsåg pristagaren i respektive kategori. En fullständig lista över alla jurygrupper finns här: https://www.prismalitteraturpris.se/jurygrupperna-2023.

    Som ett stöd för jurymedlemmarna tog vi fram ett sex sidor långt dokument för jurymedlemmar respektive juryordföranden som dels beskrev arbetsprocessen och förväntad arbetsinsats och dels innehöll en översikt över viktiga datum för arbetet.

    Generellt är de flesta jurymedlemmar nöjda med sitt engagemang. Många har tyckt att juryarbetet har varit roligt och lärorikt och uppskattat att vara en del av ett queert, litterärt sammanhang. Några uppger att de har upplevt Prisma som välstrukturerat och välplanerat och andra uppger att det har varit utmanande att arbeta med så stor frihet och att projektet inte haft så tydliga avgränsningar.

    Ett starkt önskemål inför framtiden är att jurygrupperna ska mötas, dels digitalt men också fysiskt, åtminstone i samband med prisutdelningen.

    Jurygrupperna tackades av med ett presentpaket i form av inträdesbiljett till Bokmässan i Göteborg 2024, en månads abonnemang på Storytel samt ett urval av tidskrifter från våra mediasponsorer: Ottar, Lambda Nordica, Glänta, 20-tal, Lyrikvännen, Ordkonst, Galago, Ponton, Bild & Bubbla och Astra.

    Rekrytering och sammansättning

    Jurymedlemmarna rekryterades på två sätt: Dels genom ett open call och dels genom ett aktivt uppsökande. 49 personer sökte uppdraget som jurymedlem genom vårt open call. För att få bredare nordisk representation sökte vi upp personer från andra nordiska länder än Sverige.

    Juryordföranden rekryterades genom att projektgruppen sökte och kontaktade personerna direkt. Vägledande för urvalet var att skapa en bred representation bland juryordföranden samt att de tidigare ska ha visat god organisationsförmåga och besitta relevant erfarenhet för uppdraget.

    I sammansättningen av jurygrupperna fanns en strävan att varje grupp skulle bestå av både personer från bokbranschen (t.ex. författare, lektörer, översättare och kritiker) och personer utan erfarenheter från bokbranschen (t.ex. läsare eller personer med annan expertis). Det har varit svårnavigerat i några grupper men generellt setts som en positiv aspekt av juryarbetet.

    Vi eftersträvade också en bred representation av andra avseenden. För att öka representationen var en av frågorna i vårt open call:

    För att säkerställa en mångfald av perspektiv och erfarenheter i våra jurygrupper undrar vi om du har någon/några av dessa erfarenheter:

    • Transerfarenhet

    • Erfarenhet av strukturell rasism

    • Funkiserfarenhet

    • Inget av de ovannämnda

    • Annat

    Detta resulterade i nedanstående representation av erfarenheter i jurygrupperna:

    • Transerfarenhet 17 %

    • Erfarenhet av strukturell rasism 28 %

    • Funkiserfarenhet 22 %

    Jurygrupperna bestod från början av sex jurymedlemmar och en juryordförande. Det verkar som att jurygrupperna upplevdes som lite för stora och att 5-6 medlemmar inkl. ordförande vore idealt.

    I flera grupper har någon jurymedlem avslutat sitt engagemang i förtid. Alla som har avslutat sitt engagemang i förtid har fått frågan om varför och samtliga som har besvarat frågan har sagt att det berott på tidsbrist.

    Förslag från jurymedlemmar för att bredda rekryteringen i framtiden:

    • Gå genom nationella hbtqia+-organisationer i de nordiska länderna.

    • Vända sig till queera mötesplatser.

    • Tydligare beskriva uppdragets omfattning i form av t.ex. antal böcker att läsa och antal möten att delta i.

    • Bjuda in nominerade och pristagare till nästa års jurygrupper.

    Jurymedlemmar 2023

    Jurymedlemmar 2023 var:

    Alekz Kelahaara, Alice Tjärnén, Amanda Anvar, Amanda Bravo, Anna Nordén, Camilla Bergvall, Carla Rafaella Denalie Gianetti, Cecilia Ax, Corinne Platten, Daniel Fischier, Eleonor Pavlov, Elin Karlsson, Elin Westöö, Em Lugnet, Emilia Alvarez, Felix Krausz Sjögren, Hanna Nåls, Hansalbin Sältenberg, Ida Hildebrandt, Ida Måwe, Jihye Brissman, Johannes Bergquist, Lina Bonde, Lio Fridmar, Marianella Monzon Vera, Milla Leskinen, Myriam Le Normand, Nea Ruth, Nera Mesinovic, Paloma Halén Román, Rebecca Nordin, Ruhani Islam, Rúni Weihe, Tove Liliequist, Vendela Lindström, Vero Karlsson, Ylva Emel Karlsson och Yuser Al-Alaq.

    Upplägg för juryarbetet

    Jurygrupperna beslutade själva om hur de ville lägga upp arbetet och på vilket sätt de ville kommunicera. I princip alla jurygrupper önskade att hade fått påbörja sitt arbete under våren.

    Antal möten har varierat i grupperna. En grupp hade bara ett möte och andra grupper hade 3-4 möten. De grupper som hade flest möten träffades upp till tio gånger.

    Exempel på hur jurygrupperna har lagt upp arbetet:

    • Löpande kommunikation via chatt-verktyg, t.ex. Messenger eller WhatsApp.

    • Löpande kommunikation via mejl samt i kommentarer i Google Docs.

    Grupperna fördelade läsningen på olika sätt:

    • Alla i gruppen läste alla föreslagna verk.

    • Två läsare per bok i första bedömning.

    • Fyra-fem verk var att läsa för att göra en första bedömning.

    • Alla läste inte alla nomineringsförslag men alla läste alla verk på den slutgiltiga nomineringslistan.

    Grupperna hade olika metoder vid sina möten:

    • Rundor där alla böcker diskuterades.

    • Turas om att presentera böcker för resten av gruppen.

    • Öppna diskussioner om en bok åt gången.

    • För att ge stöd för diskussionerna och besluten skapade en grupp en tabell med kriterierna för att kunna få syn på vilka styrkor och kvaliteter som verken hade.

    • Omröstningar för att ta beslut, antingen i mötet eller via Google Forms.

    Några grupper hade svårt att hitta mötestider. Det hade underlättat för dem att bestämma en mötesplan för hela hösten alternativt fasta mötestider en viss veckodag med viss regelbundenhet.

    För att skriva nomineringstexter och motivering för pristagaren använde de flesta grupperna sig av Google Docs och ett slags kollektivt skrivande.

    Med mer tid hade grupperna kunnat lägga upp arbetet i fler faser, t.ex. en sållningsfas och en fas för mer fokuserad djupläsning.

    En möjlighet för framtiden vore att en jurygrupp utser nominerade och pristagare i flera kategorier.

    Juryordförandes roll

    Juryordföranderna ansvarade för för att leda jurygruppernas arbete, dvs. att leda diskussionerna, organisera gruppernas arbete samt att kommunicera med projektledningsgruppen kring hur arbetet fortskred. I och med att Prisma arrangerades för första gången fanns ingen tydlig plan för hur jurygrupperna skulle arbeta utöver ramarna i uppdragsbeskrivningen. Då arbetsbördan potentiellt skulle kunna bli stor för ordföranden gavs ett symboliskt arvode om 999 kr till respektive ordförande. De två ordförande som ingick i projektledningsgruppen erbjöds inte något arvode.

    I utvärderingarna har det framkommit att det vore bra att förtydliga juryordförandens roll och uppgifter, exempelvis om juryordföranden är representant för projektet i stort gentemot jurymedlemmarna eller inte. Det önskades också ett större samarbete mellan de olika jurygrupperna, exempelvis i form av ordförandeträffar.

    Kontakt med projektledningsgruppen

    Varje jurygrupp hade en kontaktperson i projektledningsgruppen. Kontakten skedde huvudsakligen genom juryordföranden, utom för jurygruppen som utsåg Årets serie då gruppen saknade ordförande. Några grupper gav projektledningsgruppen mycket insyn i arbetet medan andra var mer autonoma.

    Fem av jurygrupperna arbetade i stort sett självständigt och rapporterade efter eget omdöme till projektledningsgruppen. En av jurygrupperna drabbades av ett ordförandeavhopp vilket gjorde att gruppen behövde hjälp att komma igång med sin arbetsprocess. En av jurygrupperna behövde stöd av projektledningsgruppen under hela juryprocessen.

    Några jurymedlemmar uppgav att de önskade tydligare riktlinjer och mer information från projektledningsgruppen. De flesta tyckte att det var bra att projektledningsgruppen inte hade beslutat om ett gemensamt arbetssätt eller kommunikationssätt för alla jurygrupper.

    Projektledningsgruppen ser ett behov av större insyn i jurygruppernas arbete i framtiden då vi upplevde att vi inte kunde utvärdera vilket stöd jurygrupperna var i behov av eller hur respektive jurygrupp “mådde”. Det vore bra om en person ansvarade för kontakten med alla jurygrupper, för att säkerställa att alla får samma och likvärdiga information. En möjlig roll för en framtida projektledningsgrupp är att utse en person som ansvarar för kontakten med alla jurygrupper och med alla förlag.

    Juryarbetet har varit lärorikt

    En positiv aspekt som många har lyft fram i utvärderingarna är att arbetet i jurygrupperna har varit lärorikt, dels genom möjligheten att få läsa litteratur en annars inte skulle ha tagit del av men också genom att diskussionerna i jurygrupperna har öppnat upp för nya insikter och perspektiv, både i synen på litteratur men också i olika aspekter av queerhet.

    Den nordiska jurygruppen

    Initialt hade Prisma som mål att etablera sig som ett nordiskt queert litteraturpris. Under det första året utsåg därför en jurygrupp Årets nordiska verk. I jurygruppen fanns följande språkkompetenser representerade: danska, finska, färöiska, norska, samiska och svenska. Gruppen upplevde att arbetet var utmanande både i omfattning och i relation till dels att inte alla nordiska språk var representerade och dels att ingen jurymedlem behärskade alla språk. Samtidigt uppskattade jurygruppen arbetet mycket då det gav medlemmarna många insikter om villkoren och möjligheterna för utgivning av queer litteratur i olika nordiska kontexter.

    En fråga för framtiden är i vilken omfattning det nordiska perspektivet ska genomsyra Prisma. Ska det vara separat(a) kategori(er) eller genomsyra alla kategorier? Hur ska jurymedlemmar rekryteras och hur ska jurygrupperna arbeta med verk på språk som de inte kan läsa? Av utvärderingarna med jurygrupperna framgår att det nordiska perspektivet inte uppfattas som en central del av arbetet med Prisma.

    Förslag om gemensam juryintroduktion

    Ett förslag som dök upp i samband med utvärderingarna var att ha en informationsträff med alla jurymedlemmar innan juryarbetet påbörjades samt träffar efter att nomineringslistorna respektive pristagaren offentliggjorts.

    En introduktionsdag skulle kunna ha syftet att skapa sammanhållning och ge en gemensam grund att stå på, t.ex. grundläggande kunskap om förlagsvärlden, var pengarna inom bokbranschen finns och vad en kan förvänta sig av olika förlag. Andra frågor som en sådan introduktion skulle kunna innehålla är normkritik och grundläggande kunskaper om normer (t.ex. vithetsnormen) inom den queera litteraturvärlden.

  • Pristagarna av Prisma Litteraturpris 2023 belönades med varsin statyett, ett diplom, blommor samt en residensvistelse och ett resebidrag.

    Statyetterna

    Sju queera konstnärer fick uppdraget att skapa varsin statyett till Prisma 2023. Konstnärerna var Cecilia Uutela Larsson, Hanna Skog, Nina Eriksson, Hanna Una Holmquist, Moa Bruke, Jan Marius Kiøsterud och Hanna Ailaskar.

    Konstnärernas fick ett symboliskt arvode samt en symbolisk materialersättning.

    Mer information om konstnärerna finns här: https://www.prismalitteraturpris.se/priserna-2023.

    Residensvistelser

    Tre residens kommer att ta emot pristagarna under våren och sommaren 2024: Borkhult Lapphem, Hedlandet och Vindbyholt Refugium. Alla pristagarna tackade ja till sina residensvistelser. En förhoppning är att residensvistelserna kommer att ge upphov till nya queera litterära verk.

  • Ett av målen för Prisma 2023 var att inte gå med ekonomiskt underskott, något som projektet klarade.

    Prisma 2023 hade ett litet ekonomiskt överskott efter att alla utgifter var betalade. Överskottet kommer att gå till arbetet med Prisma 2024.

    De största inkomstkällorna för Prisma 2023 var olika typer av kulturbidrag samt biljettförsäljning.

    De största utgifterna för Prisma 2023 var lokalkostnader, teknikkostnader, en grafisk profil, arvoden till medverkande samt kostnader kopplade till statyetterna som pristagarna mottog.

    Arvoden

    Arvoden betalades ut till musikerna som medverkade i scenprogrammet under prisutdelningen, till konstnärer, juryordföranden och till en formgivare för den grafiska profilen. Alla andra medverkade helt ideellt i projektet.

    Övriga utgifter

    Övriga utgifter bestod av materialkostnader för prisstatyetter, tryck av program, kostnader för webbplats, musiklicens i samband med prisutdelningen, resebidrag till pristagare, lokalhyra, teknikhyra, scenografi och några mindre administrativa kostnader.

    Biljettförsäljning

    Biljettförsäljningen skedde genom Malmö Operas biljettförsäljningssystem. Därigenom kunde besökarna också förbeställa mat och dryck.

    Biljetterna till galan kostade 200 kr. Nästan alla galabesökare som besvarade enkäten uppgav att biljettpriset var rimligt.

    Jurymedlemmarna erbjöds möjligheten att köpa biljetter till rabatterat pris (150 kr). Några jurymedlemmar tyckte att alla jurymedlemmar borde erbjudits fribiljetter.

    I utvärderingarna framkom att många tyckte att biljettförsäljningssystemet var krångligt, särskilt att förbeställa mat och dryck. Biljettförsäljningssystemet stängdes för försäljning under två dygn helgen före galan pga. ett misstag från Malmö Operas biljettkassa.

    Övriga intäkter

    Prisma fick ekonomiskt bidrag från Kulturrådet, Malmö stad och Magnus Ragnvid insamlingsstiftelse genom PAGE 28:s kulturbudget. Utöver detta sponsrade RFSU Malmö Prisma med ett ekonomiskt bidrag och fick i utbyte mot detta synlighet i Prismas kanaler och på galan.

  • Galan genomfördes på Malmö Opera den 11 december mellan kl 19.00-22.50. Efter galan hölls en efterfest på Scandic Triangeln.

    Under galan samlades 10189 kronor in till RFSL Newcomers.

    Besökare, presentatörer och artister på galan

    250 biljetter såldes till galan. Utöver dessa närvarande 72 personer i form av artister, presentatörer, nominerade, fotografer, press, arrangörer, scenografer och andra inbjudna gäster.

    Artister, konstnärer och poeter som framträdde under galan var: 3asal & Widianne X (inställt), COCKY Kings, Frej Haar, SMiSK (inställt), Vågspel, Widianne X och Yari Blue.

    Presentatörer av pristagare var: Jeanette Rosengren, Karmaklubb*: Tine & Tominga, Lady Busty & Miss Shameless (inställt), Merima Dizdarević, Richard Söderberg, Saga Becker och Shadi Angelina Bazeghi.

    Emma Björkman (scenografiansvarig) och Hilda Lorentzon (skulptur) gjorde scenografi till galan. Filippa Axelsson, Hedda Winroth och Lex Eliot Rose dokumenterade galan genom fotografi och Ada Hultberg dokumenterade prisstatyetterna genom fotografi.

    Programmet

    Programmet som helhet togs emot med blandade reaktioner av galabesökarna. 60 % av de som besvarade utvärderingen efter galan var övervägande positiva till programmet och 40 % angav att de i högre grad hade önskat något annat.

    Bland önskemålen fanns mer musik, mer drag, större variation, inslag med mer energi och underhållning med mer fokus på text och lyrik. Det fanns också önskemål om både mer “vanlig” musik och mindre experimentell musik. En kritik mot programmet var att icke-vita personer var underrepresenterade på scenen.

    Det fanns också önskemål om högre kvalitet på akterna och bättre ljud. Några angav att galan blev för lång, särskilt att prisutdelarnas tal tog för mycket tid, att programmet var för luftigt eller att de önskat ett tightare program.

    Lokalen

    I arbetet med att välja lokal för prisutdelningen undersöktes 21 alternativ varav ett tiotal kontaktades. Valet föll på Malmö Opera då det var den lokal som till bäst pris kunde erbjuda de kriterier på lokal som den pristutdelningsgala vi hade föreställt oss vad gäller antal besökare, möjlighet till bar, scen, ljudteknik, tider m.m.

    Fördelar med att arrangera galan på Malmö Opera var att det är en institution med stora resurser och lång erfarenhet av att arrangera stora publikevenemang samt de vackra lokalerna som gav en galakänsla. Dessutom ville vi fylla ett av Malmös kulturella finrum med queer litteratur.

    Utmaningar med att arrangera galan på Malmö Opera var att försäljningssystemet och systemet med förbokningar av mat inte fungerade önskvärt, att det är en stor organisation med många verksamheter som kräver lång framförhållning och foajén är en utmanade lokal ljudmässigt för live-evenemang.

    Malmö Opera såg det som positivt att många av besökarna på Prisma var förstagångsbesökare på Operan (53 %).

    Efterfesten

    Efter galan arrangerades en efterfest på Scandic Triangeln med GIRLS WANT GIRLS som dj:s. Efterfesten besöktes av ett 60-tal personer mellan 23.30-01.30.

  • Prisma fick kritik inom huvudsakligen tre områden: Vithetsnormen i programmet och på nomineringslistorna, produktionen av galan (tekniskt och innehållsmässigt) samt att arrangörerna av Prisma inte öppet tog ställning mot folkmordet i Gaza.

    Kritik mot vithetsnormen

    Kritik framfördes efter galan i sociala medier och i utvärderingen med galabesökarna mot vithetsnormen i programmet och på nomineringslistorna. Kritiken handlade om att Prisma osynliggjorde delar av den queera litterära scenen i Sverige. Prisma bemötte kritiken i ett inlägg på Instagram. Inlägget bemöttes med mer kritik samt förslag på hur Prisma kan utvecklas.

    Sex av 29 nominerade verk (21 %) skrevs av en upphovsperson med ursprung utanför Europa. Ingen av pristagarna skrevs av en upphovsperson med ursprung utanför Europa.

    Två förklaringar till att nomineringslistorna dominerades av vita upphovspersoner var Prismas organisationsstruktur och hur priskriterierna var formulerade. Arrangörsgruppen gav jurygrupperna autonomi och styrde därför inte i jurygruppernas arbete eller urval. Därigenom saknades verktyg för att säkerställa representation i nomineringslistorna i stort. Prismas priskriterier innehöll inte några aspekter som berör representation. Därigenom riktades inte jurygruppernas blick mot en struktur inom förlagsvärlden som premierar vita röster.

    Kritik mot galan

    Kritik mot galan i sig berörde två aspekter: Programmet och produktionen.

    Kritiken mot programmet handlade om flera olika aspekter, exempelvis om att man hade önskemål eller förväntningar om mer underhållning och “vanlig” musik, om att man önskade sig mer tal samt mot bristen på representation på scenen. Kritiken var inte entydig, exempelvis sågs det som positivt att det fanns en bred åldersrepresentation i programmet.

    Kritiken mot produktionen rörde lokalens utformning samt ljud- och ljus, flera upplevde att det var svårt att ta del av hela programmet på grund av att det var svårt att höra och se vad som försiggick på scenen. Vi tror att en del av den kritik som produktionen av galan har fått hänger samman med lokalens fysiska förutsättningar.

    En ytterligare aspekt som mötte kritik var programmets längd där flera önskade sig ett kortare program.

    Kritik mot att arrangörerna inte tog ställning mot folkmordet i Gaza

    Kritik framfördes i sociala medier och i utvärderingsformuläret mot att arrangörerna inte tog ställning mot folkmordet i Gaza. Kritiken bemöttes i ett inlägg på Instagram som gav upphov till en fortsatt debatt om vilket ansvar en arrangör av queera kulturevenemang har.

    Inlägget gav i sin tur upphov till kritik i andra sammanhang, exempelvis från personer som upplevde att Prisma inte borde ta ställning på det sätt som arrangörsgruppen gjorde efter galan.

    I utformandet av programmet, som gjordes innan den 7 oktober, hade arrangörsgruppen strävat efter att många olika röster skulle komma till tals på scenen. Presentatörerna gavs fem minuter scentid att själva få fylla med innehåll. Inför galan hade arrangörsgruppen kontakt med alla presentatörer för att säkerställa att det skulle bli en bredd i berättelser och uttryck och visste därför att en presentatör skulle ägna sin scentid åt att ta ställning mot det pågående folkmordet och den israeliska ockupationen.

    En uttalad målsättning var att som arrangörer inte uppta utrymme i scenprogrammet. Som arrangörer hade vi underskattat betydelsen av att själva ta ställning mot folkmordet i Gaza på scenen.

    Efter galan har vi strävat efter att ha personlig kontakt med alla som har önskat att framföra sina åsikter om våra ställningstaganden.

  • I samband med att nomineringslistorna offentliggjordes den 25 oktober arrangerade vi en fest tillsammans med tidskriften Ordkonst, som samtidigt släppte ett nytt nummer. Festen hölls på Brogatan i Malmö och besöktes av ca 150 personer.

    På galadagen bjöd Prisma in alla jurymedlemmar och alla nominerade författare till ett mingel på PAGE 28. Minglet besöktes av ett trettiotal personer och under minglet berättade Alle Eriksson (ordf. Årets roman) om sitt arbete för den queera litteraturen.

    Dagen efter galan, den 12 december, arrangerade Prisma ett evenemang i samarbete med Ava Vinbar och Karmaklubb* om naturvinmakare som inte är män. Det blev ett sätt att runda av galan på och skapa möjlighet till att mötas igen.

  • Bortsett från framtagandet av den grafiska profilen genomfördes marknadsföringen med nollbudget. Primära marknadsföringskanaler var Instagram, Facebook, Prismas webbplats, pressmeddelanden och Bögbibblans respektive PAGE 28:s kanaler.

    Vi valde tidigt att ta fram en grafisk profil vilket Linn Willebrand gjorde under sommaren 2023.

    Målsättningen för marknadsföringen var att nå ut brett i media, nå många queers, lyfta queer litteratur, sälja biljetter till galan samt att lägga en god grund inför framtidens Prisma. En strävan var att synliggöra så många som möjligt av de som stod bakom Prisma 2023 samt att lyfta fram de nominerade verken.

    Vi valde tidigt att kalla Prisma “Ett queert litteraturpris” och kommunicerade detta i exempelvis pressmeddelanden och på affischer. Det var viktigt för oss att inte kalla Prisma det största, enda eller första queera litteraturpriset för att inte dölja pluraliteten och mångfalden i den queera litteraturscenen. I efterhand ser vi att vi vid några tillfällen frångick detta.

    Ett stort arbete gjordes för att nå ut medialt, vilket resulterade i ett trettiotal nyhetsinslag i radio och tidningar i Sverige och Finland. Många förlag och flera agenturer spred också information om Prisma i sociala medier, såväl i Sverige som internationellt. Andra aktörer som uppmärksammade priset var exempelvis Kulturrådet, Översättarcentrum, RFSL och Umeå universitet. En sammanställning över pressklipp som Prisma förekom i finns här: https://www.prismalitteraturpris.se/press-om-prisma-2023.

    Av de 39 personer som besvarade utvärderingen av galan hörde de flesta talas om Prisma genom Instagram, Facebook eller en vän.

    En fråga som vi har tänkt mycket på efter galan är vilka förväntningar som vår marknadsföring har skapat. De flesta svarade att galan motsvarade de förväntningar de hade innan galan, men många svarade också att de inte hade några tydliga förväntningar. Det är också möjligt att en del av kritiken som Prisma fick efter galan kan förklaras av att marknadsföringen hade gett upphov till förväntningar som Prisma inte klarade av att infria.

    En gissning är att Prisma gav ett mer professionellt än ideellt intryck och att den aktivistiska grund som Prisma uppkommit ur inte framgick av Prismas uttryck i sociala medier. Detta möjliggjorde eventuellt att andra aktörer, som exempelvis media och förlagsvärlden, tog Prisma seriöst, men också att Prisma uppfattades mer som en institution eller del av ett etablissemang. Det är viktigt att framtida arrangörer tänker igenom och tar tydliga beslut om vilket uttryck de vill använda sig av, exempelvis i sociala medier.

  • Prisma inledde många samarbeten under 2023. Syftet med detta var dels att göra Prisma 2023 möjligt genom olika sponsringssamarbeten och dels att bygga ett nätverk av potentiella partners inför kommande år.

    Samarbetspartners 2023 var:

    • Samarbetspartners residenser: Borkult Lapphem, Hedlandet, Vindbyholtgård Refugium.

    • Mediasponsorer: 20-tal, Bild & Bubbla, Bokmässan i Göteborg, Galago, Glänta, Lambda Nordica, Lyrikvännen, Ordkonst, Ottar, Ponton, Seriefrämjandet, Storytel Original, Tidskriften Astra, West Pride.

    • Hotellpartner: Scandic Triangeln.

    • Nomineringsfest 25 oktober: Ordkonst (program), Brogatan (lokal).

    • Efterfest 11 december: Scandic Triangeln.

    • WE DON’T WANT ANY CRAP IN OUR WINE 12 december: Karmaklubb* (program), Ava Vinbar (lokal).

    • Ekonomiskt stöd: Kulturrådet, Malmö stad, MR Insamlingsstiftelse och RFSU Malmö.

    Dessutom fick Prisma stort stöd från många förlag som bidrog med läsexemplar till jurymedlemmarna.

  • En uppförandekod togs fram vid inledningen av arbetet med Prisma. Syftet med uppförandekoden var att bidra till att Prisma är ett tryggt projekt för alla som medverkar i projektet. Alla som deltog i arbetet med Prisma, exempelvis i projektledningsgruppen, i jurygrupper, med marknadsföring, med prisutdelningsgalan eller på annat sätt deltog helt eller delvis internt i arbetet med Prisma förväntades att ta del av och följa uppförandekoden.

    Uppförandekoden innehöll en handlingsplan för hur brott mot uppförandekoden skulle hanteras. Inga brott mot uppförandekoden rapporterades till projektledningsgruppen.

  • Projektägare

    Prisma 2023 initierades som ett självständigt samarbetsprojekt mellan PAGE 28 och Bögbibblan som också var projektägare.

    PAGE 28 är en ideell förening som driver Sveriges enda HBTQ-bokhandel. PAGE 28 också en queer kulturscen och mötesplats. PAGE 28 finns för att lyfta och skapa mer kultur av och för HBTQ+-personer.

    Bögbibblan är en plattform för queerlitterära samtal. Bögbibblan skriver, poddar och arrangerar queerlitterära evenemang. Bögbibblan är ett ideellt projekt som drivs av två personer.

    PAGE 28 hade innan projektet inleddes ett brett nätverk i Malmö och etablerad kontakt med bidragsgivare. De ekonomiska medel som Prisma fick i form av bidrag och stipendier kom via PAGE 28. PAGE 28 hade också ett stort volontärnätverk som kunde bidra till Prisma.

    En aspekt som var både utmanande och utvecklande med samarbetet var att PAGE 28 och Bögbibblan är så olika aktörer när det kommer till organisationsform. Ett exempel på denna olikhet är att PAGE 28 har en etablerad organisationsform och tillgång till ekonomiska resurser såväl som ett brett volontärsnätverk medan Bögbibblan saknar en fast organisationsform och därmed är mer flexibel för förändringar.

    Projektledning

    En projektledningsgrupp om fem personer samordnade och ledde Prisma 2023. Tre personer representerade PAGE 28 (August Norborg, Li Brun och Lou Mattei) och två personer representerade Bögbibblan (Makz Bjuggfält och Milla Leskinen).

    Projektledningsgruppen inledde sitt arbete i maj 2023 och avslutade sitt arbete i januari 2024. Gruppen använde sig av Slack för intern kommunikation, Google Drive för organisation av dokument och information, Zoom/Huddle för onlinemöten och Gmail för huvudsaklig kanal för extern kommunikation.

    Ansvarsområden inom gruppen växte fram organiskt under projektets gång. Så småningom utkristalliserades följande roller/ansvarsområden:

    • Ansvar för galaproduktion.

    • Konstnärlig utformning och bokning av akter till galan.

    • Administration och organisering av jurygruppernas arbete.

    • Förlagskontakt.

    • Framtagande av pris (statyetter, diplom, residenser).

    • Kontakt med projektägare.

    • Ekonomisk uppföljning.

    • Grafisk formgivning (sociala medier, webb, tryck m.m.)

    • Extern kommunikation – sociala medier och webb.

    • Extern kommunikation – press.

    • Presstalesperson.

    • Projektadministration.

    • Söka ekonomiska medel.

    • Bygga samarbeten med externa aktörer.

    Medlemmarna i projektledningsgruppen har lagt ner olika mycket tid under projektperioden:

    • Från någon timme i veckan i de minst intensiva perioderna till halvtidsarbete de sista tre veckorna innan galan.

    • 1-2 timmar per dag under hösten och mer intensivt de sista veckorna före galan.

    • 1-2 timmar per dag i augusti-setember, ca halvtidsarbete i oktober-december.

    Reflektioner kring projektledningsgruppens arbetsprocess:

    • Det hade varit bra om vissa frågor inte behövde tas upp i projektgruppen, t.ex. att de som inte arbetade med jurygrupperna inte skulle behöva vara med på diskussionerna om jurygruppernas arbete.

    • Arrangerandet av galan och arbetet med priset/jurygrupperna skulle kunna göras i separata arbetsgrupper.

    • En framtida organisation kanske skulle behöva vara större och då skulle projektgruppen arbeta mer strategiskt än operativt än vad vi har gjort.

    • Etablera ansvarsområden och roller tidigare.

    • Undvika hybridroller med personer som deltar halvt i arbetet.

    • Prioritera: Viktigt att kunna få tag på varandra fort. Få svar snabbt i de gemensamma kommunikationskanalerna.

    • Utforma ett gemensamt och tydligt schema/en tidslinje så projektmedlemmarna vet vad de kan förvänta sig av varandra.

    • Planera in när och hur rapportering till projektägarna ska ske och, om möjligt, definiera vilka beslut som projektägarna ska vara involverade i.

    Våra erfarenheter visar att Prisma kräver väldigt mycket av projektledningsgruppen om det ska genomföras på samma sätt som 2023, dels i form av konkret arbete och dels i form av att hålla sig uppdaterad om projektets status. Det är därför svårt att kombinera Prisma med andra ideella/kreativa projekt.

    Förslag på arbetsgrupper 2024:

    • Arbetsgrupp galan (ca 3-4 pers)

      • Bokning

      • Genomförande

    • Arbetsgrupp priset (ca 2-3 pers)

      • Priset/jurygrupperna

      • Utformande av pris (statyetter, residenser)

    • Projektgrupp (3-4 pers)

      • Admin/ekonomi/sponsring/hitta finansiering

      • Extern kommunikation

      • Kontakt med projektägare (rapporterar tex. till styrelsen i PAGE 28)

      • Sammankallande

    • Referensgrupp/redaktionsråd som kan fungera som bollplank/rådgivare.

  • Utvärdering genomfördes med jurygrupperna vid två tillfällen, dels efter halva projektperioden och dels efter projektets avslut. Synpunkter och erfarenheter samlades från jurymedlemmarna i enkäter. Muntliga utvärderingar gjordes med juryordföranden. Utöver detta gjorde några av jurygrupperna interna utvärderingar vid sina möten.

    Synpunkter samlades in från galabesökare genom ett Google-formulär som spreds i sociala medier, nyhetsbrev och webbplatsen. 39 personer besvarade utvärderingsfrågorna.

    Projektgruppen utvärderade löpande delar av projektet. I oktober gjordes en mer genomgripande projektinventering. Efter galan gjordes en straxutvärdering och i januari 2024 en längre muntlig utvärdering av den egna arbetsprocessen och projektet i stort.

  • Det återstår för Bögbibblan och PAGE 28 att ta ställning till om de vill stå som arrangörer för Prisma 2024. Utifrån respektive arrangörs beslut kommer beslut om nästa steg tas.

    Tre idéer finns redan till Prisma 2024:

    • Att utforma en referensgrupp som kan fungera rådgivande för arrangörsgruppen/projektledningen.

    • Ett inledande förutsättningslöst stormöte öppet för alla att delta i för att samla in tankar och önskemål för Prisma 2024.

    • Ett mindre prisutdelningevenemang där det finns utrymme för mer fördjupning, t.ex. i form av föreläsningar eller längre samtal.

    Sedan prisutdelningen i december 2023 har flera personer anmält intresse att delta i arbetet med Prisma 2024:

    • 25 personer är intresserade av arbetet med jurygrupperna.

    • 7 är intresserade av att arbeta med projektledningen.

    • 10 är intresserade av att ingå i en referensgrupp.

    • 13 personer är intresserade av att hjälpa till med konkreta arbetsuppgifter.

    • 9 personer är intresserade av att hjälpa till med administration.

  • Prisma: prismalitteraturpris.se, prisma@pagekulturscen.se.

    PAGE 28: pagekulturscen.se, info@pagekulturscen.se.

    Bögbibblan: bogbibblan.se, info@bogbibblan.se.

    Sociala medier: Instagram, Facebook.

  • “Fantastiskt med blandade akter och något intressant för alla!”

    “Jag tyckte att det var ett för långt scenprogram. För många akter, helt enkelt, och varje utdelare pratade väldigt länge. Galan blev alltså för lång. Annars var det jättefina akter ni hade bokat, jag tyckte inte om allt, men det fanns nog nåt för alla.”

    “Galan var historisk, och viktig i vår tid. Men hade uppskattat en större mångfald i alla led. Från arrangör till bokade akter till presentatörer, nominerade och vinnare. Vi vet om att våra queera syskon kommer i alla former.”

    “Jag förväntade mig större synlighet av olika queers, och just avsaknaden av BIPOC jurymedlemmar, samt nominerade lyste som en stor avsaknad. I dessa tider av polarisering mellan olika grupper i samhället, så hade jag önskat att vi under galan kunnat representera en större bredd queers.”

    “Bättre än väntat med mellanakterna och fantastiskt fina och inspirerande tal”

    “kul upplevlese men jag var förvånad och samtidigt inte förvånad över att alla som vann var vita. jag är besviken på detta fatum och tänker att prisma berhöver ta ställning till detta. menar inte att de som vann inte förtjänade att vinna men det faktum att alla va vita är trist.”

    “Överlag var det en av 2023s bästa upplevelser!”

    “Jag trodde nog att arrangörerna skulle nämna Palestina själva vid något tillfälle, kändes konstigt att det inte hände. “

    “Det var kul att det var så många där och att engagemanget var så stort bland besökarna. Trevlig och glamourös tillställning.”

    “Mycket bättre och mäktigare, känsligare och roligare än jag väntade.”

    “Det var en fin kväll! Hade dock gärna sett fokus på pristagare och nominerade med mer läsning ur verken, mer fokus på jurymedlemmar och deras arbete”

    “Underbart initiativ och bra med även ”äldre” queers på scen. Tusen tack för ert engagemang för något så viktigt och banbrytande!”

    “Jag älskar att ni har gjort detta! Så välbehövligt och fint! Om jag får önska så lite kortare gala o istället en hejdundrande fest efteråt. Folk skulle köpa biljetter till bara det.”

    “Tack för en helt fantastisk plats. Otroligt att det finns människor som går samman och skapar något för communityt❤️”

    “Så grymma ni är som styrt upp det här! Personer som ni som driver igenom ett sånt här event behövs i denna värld. Tusen tack!”

    “Hade gärna sett fler rasifierade på scenen. Kanske vore en typ antirasistisk eller aktivistisk kategori bra att ha? Där det kanske inte är den litterära kvaliteten som först och främst bedöms, utan vilken impact texten haft på samhällsdebatten eller liknande?”